salzburg.reismee.nl

Salzburg: de stad van mijn dromen!

Het nieuwe jaar is nog maar net begonnen en eigenlijk heb ik nu alweer behoefte aan vakantie. Als ik 's ochtends naar mijn werk fiets, is het nog donker. Tegen de tijd dat ik terug thuis ben, is het opnieuw donker en daardoor lijkt het alsof mijn leven op het moment uit niets anders bestaat dan werken. Na weer zo'n lange werkdag zak ik vermoeid op de bank neer en kijk ik op de klok: tien over zes. Ik heb geen zin om uitgebreid eten te koken en warm wat restjes van gisteren op. Al etend check ik mijn social media en voordat ik het weet ben ik de vakantiefoto's van een vriend van een vriend aan het bekijken. Niet de standaard strandfoto's die je vaak tegenkomt tijdens zomervakanties, maar foto's van de meest bijzondere gebouwen gecombineerd met ongerepte natuur: Salzburg. Nooit gedacht dat ik dit in mijn plannen zou opnemen, maar hoe meer ik over deze Oostenrijkse stad opzoek, hoe enthousiaster ik word. Op vakantiejager.nl vind ik nog allerlei andere informatie over Salzburg en kom ik erachter dat mijn favoriete film zelfs in Salzburg is opgenomen! Ik heb The Sound of Music immers al talloze keren gezien. Dat laatste feitje trekt me definitief over de streep en nog dezelfde zomer stap ik op een frisse ochtend in Salzburg uit het vliegtuig!

Geboortestad van Mozart

Ik ben trouwens niet alleen naar Salzburg gegaan. Een vriendin van me vergezelt me namelijk. In het begin twijfelde ze nog even, maar zodra ze de foto's van Salzburg zag was ze al snel overtuigd. Vanaf het vliegveld nemen we een taxi naar ons hotel. Ons plan is om onszelf de eerste dagen vooral te verdiepen in de cultuur van Salzburg. De eerste dag gaat dat vooral over Mozart. Deze wereldberoemde componist is namelijk in Salzburg geboren en dat is nog aan heel veel dingen te zien. We bezoeken onder andere het herenhuis waar Mozart ruim 250 jaar geleden werd geboren. Het behoort tot de meest bezochte plaatsen van heel Oostenrijk en dat is te merken ook. Van alle kanten stromen de toeristen toe om dit huis, dat is ingericht als museum, te bezoeken. Als we klaar zijn in het museum, gaan we nog even heerlijk shoppen in de nabijgelegen winkelstraten voordat de dag ten einde is.

Benedictijnerabdij St. Peter en de Salzburger Dom

De volgende dag bezoeken we één van de allermooiste bezienswaardigheden van Salzburg. De Benedictijnerabdij is een behoorlijk oud klooster. Er is in heel het Duitstalige gebied zelfs geen ouder klooster dan dit te vinden! Het werd al in de vijfde eeuw gebouwd en jarenlang leefden er monniken. Nog steeds vinden er veel activiteiten plaats en ons valt vooral de heerlijke rust op die hier heerst. Naast een bezoek aan de verschillende kapellen en de oudste bibliotheek van Oostenrijk, struinen we ook nog rond in het bijbehorende museum. Na een heerlijke lunch bezoeken we 's middags nog de Salzburger Dom, een prachtige barokkathedraal die aan het begin van de zeventiende eeuw werd gebouwd in Salzburg. Hoewel ik het een prachtige kerk vind, vraag ik me nog steeds af waar de maar liefst 7 (!) orgels voor nodig zijn.

Bijzondere natuur

De dagen erop besluiten we het iets anders aan te pakken, omdat we ook wat van de natuur willen zien. Verder zijn er in Salzburg ook talloze prachtig aangelegde tuinen die we zeker niet willen missen. We bezoeken onder andere Slot Mirabel, een prachtige vesting met een enorme tuin. In de tuin is een unieke verzameling aan historische beelden te zien. Sommige delen van het landgoed komen ons trouwens ongelooflijk bekend voor. Mijn vriendin weet zeker dat dit komt omdat stukjes uit The Sound of Music zich hier afspelen. Verder maken we ook nog enkele excursies net buiten Salzburg. Zo bezoeken we de Unbersberg. Deze ligt vlak buiten Salzburg en je kunt er met een kabelbaan omhoog. Vanaf bijna 2000 meter hoogte geniet ik van het schitterende uitzicht over Salzburg en omgeving. Een andere mooie excursie in de natuur is de dag dat we naar het Salzkammergut gaan. Deze streek ligt ten oosten van Salzburg en we zien hier de meest bijzondere en mooie ongerepte natuur waarbij vooral ruwe bergen en heldere bergmeren de aandacht trekken.

The Sound of Music

De vakantie is al ruim over de helft als we bij het hoogtepunt van onze reis naar Salzburg aankomen. We gaan ons verdiepen in de wereld van The Sound of Music! In een paar dagen tijd bezoeken we verschillende locaties waar gefilmd is voor deze wereldberoemde film. We boeken eerst een volledig verzorgde dagtour via een busmaatschappij waarbij we mee worden genomen naar de mooiste plekjes uit de film. Natuurlijk komen ook alle mooie liedjes voorbij en we zingen uit volle borst mee! Er zijn trouwens verschillende bustouren in Salzburg te bezoeken en ze komen niet allemaal bij elke locatie uit The Sound of Music. Zo kwam onze rit niet langs het Paleis van Leopoldskron en het Wolfgang Meer. Deze locaties bezoeken we de dagen daarna daarom nog eens afzonderlijk. Verder brengen we ook nog een bezoek aan het huis in Salzburg waar de familie Von Trapp woonde. Hoewel we daar ook met de tour al kwamen, willen we het nog eens op het gemakje bekijken.

Laatste dagen!

De vakantie is inmiddels al bijna afgelopen en de laatste dagen gebruiken we om nog snel wat mooie foto's te schieten, souvenirs te kopen en één van de mooiste bezienswaardigheden van Salzburg te bezoeken: de Hohensalzburg. Dit is een vesting die je eigenlijk niet kunt missen als je in Salzburg op vakantie bent. Dit bijzondere en imposante bouwwerk ligt op een hoge berg in het centrum van de stad en trekt daardoor direct de aandacht. Alleen al voor het uitzicht over Salzburg is het een geweldig idee om de Hohensalzburg te bezoeken. Er is ruim 14.000 vierkante meter aan bebouwde oppervlakte met bijna 950 jaar bijbehorende geschiedenis beschikbaar. Genoeg te beleven dus! Voor ik het goed en wel besef, zitten we weer terug in het vliegtuig en realiseer ik me dat dit één van de allermooiste en bijzondere vakanties was die ik ooit heb beleefd!


Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!